Ulkomaisen taiteen kokoelma

Aamupesu
La Toillette (Aamupesu)
n. 1884
pastelli paperille, 57 x 58

Edgar Degas (1834—1917)

Ranskalaistaiteilija Edgar Degas ei pyrkinyt tekemään kuvattavistaan tunnistettavia henkilöitä, vaan joko kätki tai jätti epäselväksi mallinsa kasvot. Silti Degas pyrki antamaan aiheelle realistisen ympäristön.

Degasin suosikkiaiheita olivat pesu- ja toilettikuvaukset. Hän halusi teoksillaan kuvata alastoman vartalon uudella tavalla: ei tietoisena alastomuudestaan, vaan totuudenmukaisesti, vapaissa, luonnollisissa liikkeissä. Hänen mallinsa eivät poseeraa, vaan näyttävät olevan tietämättömiä joutuessaan tarkkailun kohteeksi. Degas painottikin katsojan asemaa tarkkailijana ja tirkistelijänä. Degas vangitsi ohikiitäviä aitoja asentoja voidakseen osoittaa liikkeiden monien muunnelmien yhteensopivuutta. Hän halusi kuvata vartalon painoa ja energiaa sekä värien muutoksia ja heijastuksia valossa.

"Sarja alastomia, jotka kylpevät, pesevät, kuivaavat, kampaavat tai ovat kammattavina" oli ilmaus, jonka Degas esitti impressionistien näyttelyssä 1886 saaden tyrmäävän kritiikin.Sekä yleisö että kriitikot vastustivat teosten ennakkoluulottomuutta. Ne eivät olleet sensuelleja tai viimeisteltyjä eivätkä sankarillisia tai keimailevia. Ne muodostivat räikeän vastakohdan salongeissa menestyneille alastonkuville.