Designin merkitys digitaalisella aikakaudella ja sen yhtäläisyydet modernin taiteen ja sisustuksen kanssa

Designin merkitys digitaalisella aikakaudella - yhtäläisyydet sisustukseen ja taiteeseen
Taide
kirjoittanut Maija/ 20 Jul 2025

Designin merkitys digitaalisella aikakaudella ja sen yhtäläisyydet modernin taiteen ja sisustuksen kanssa

Elämme ajassa, jossa iso osa elämästämme tapahtuu netissä. Siinä missä ennen esimerkiksi laskut maksettiin aina konttorissa ja pizza käytiin tilaamassa suoraan tiskiltä, monet asiat ovat siirtyneet verkkoon. Verkossa puolestaan pätevät hyvin erilaiset säännöt ja periaatteet kuin mitä fyysisessä maailmassa.

Yksi tärkeimmistä asioista netissä on asioiden yksinkertaisuus. Vaikka moni meistä taitaa netin käytön tehokkaasti, kaipaavat niin sanotut massat mahdollisimman simppeleitä ja suoraviivaisia kokemuksia. Tässä artikkelissa käymme näitä tarpeita läpi hieman tarkemmin ja kerromme, mitä yhteistä on taiteella, sisustuksella ja tuoreella digitaalisella designilla.

Kilpailua netissä valtavasti

Kilpailulla on yleensä tapana tehdä ihmeitä alalla kuin alalla. Jos jotakin tuotetta on saatavilla useilta eri valmistajilta ja useina eri versioina, on todennäköistä, että parhaat näistä versioista ovat huippuunsa hiottuja. Tuotteiden valmistajat ja palveluiden tuottajat joutuvat nimittäin tekemään kaikkensa saadakseen myytyä omaa tuotettaan mahdollisimman tehokkaasti.

Myös verkon puolella kilpailua yleensä riittää. Esimerkkinä tästä voidaan ottaa vaikkapa loputtomat netistä löytyvät verkkokaupat. Verkkokauppojen tuotteiden lisäksi myös itse verkkokaupat ovat käytännössä myytäviä tuotteita, joista pyritään luomaan mahdollisimman helppokäyttöisiä ja käyttäjäystävällisiä.

Yksittäinen kuluttaja saattaa käyttää useita, kenties jopa kymmeniä eri verkkokauppoja ja -palveluita. Tästä syystä halukkuus syventyä yksittäiseen monimutkaiselta tuntuvaan palveluun ei välttämättä tunnu mielekkäältä. Sen sijaan kaikilta palveluilta edellytetään nopeaa ja helppoa käyttökokemusta. Tilanne olisi tietysti toinen, jos palveluita olisi käytössä vain yksi, sillä silloin asiakkaat joutuisivat tyytymään mukisematta juuri siihen, mitä on saatavilla.

Iso termi verkkosivustoilla on konversio, jota seurataan jatkuvasti haukan lailla. Konversio kertoo, kuinka moni sivustolle saapuvista tai rekisteröitymisen aloittavista asiakkaista hoitaa prosessin loppuun. Jos konversioprosentti on matala, kertoo se yleensä puutteista käyttäjäystävällisyydessä ja designissa.

Toimivan modernin designin perusteet

Millaisia asioita kuluttajat sitten kaipaavat käyttämiltään nettipalveluilta? Mitä siis oikeasti tarkoitamme, kun puhumme yksinkertaisuudesta ja käyttöystävällisyydestä? Yksi merkittävimmistä yksinkertaisuuden ja käytettävyyden pilareista nettisivustoilla on helppo ja mahdollisimman nopea rekisteröityminen.

Kun henkilö haluaa liittyä nettikaupan tai palvelun käyttäjäksi, tulee hänen yleensä syöttää itsestään sivustolle muutamia tietoja. Näitä ovat muun muassa asiakkaan tunnistamiseen käytettävät tiedot, kuten nimi, osoite, syntymäaika, sähköposti ja puhelinnumero. Usein asiakkaan tarvitsee luoda itselleen vielä oma käyttäjätunnus sekä tarpeeksi vahva ja monimutkainen salasana.

Mikäli käytössä on erityisen kätevä verkkosivusto, saattaa tarjolla olla myös vaihtoehtoisia rekisteröitymistapoja. Näin on esimerkiksi suomalaisten keskuudessa suosituilla nettikasinoilla.

Ulkomaisilla kasinoilla voi päästä pelaamaan jopa suoraan vahvan pankkitunnistautumisen kautta. Brite casinot mahdollistavat ensitalletuksen tekemisen oman nettipankin kautta, jolloin pelipaikka saa asiakkaan tiedot itselleen suoraan käytetystä rahalaitoksesta. Näin nimeä, osoitetta ja muita vastaavia tietoja ei tarvitse näpytellä itse. Ainoastaan sähköposti ja puhelinnumero tulee tällöin syöttää manuaalisesti.

Toinen kätevä ja yleistynyt rekisteröitymistapa on liittyä nettisivustoille niin sanotulla kertakirjautumisella. Kertakirjautumisen avulla esimerkiksi Facebookia käyttävät henkilöt voivat liittyä erilaisten sivustojen asiakkaiksi näppärästi Facebook-tunnuksillaan. Myöskään tällöin ei tarvita ylimääräisiä käyttäjätunnuksia tai salasanoja, vaan kaikki onnistuu parilla klikkauksella.

Käyttäjäystävällisyys netissä on kuin omanlaistaan nykytaidetta

Taiteen ja modernin verkkosuunnittelun yhtäläisyydet ovat kiistattomat. Uudet taideteokset ovat monesti verrattain yksinkertaisia ja jättävät näin tilaa mielikuvituksella. Artisti saattaa tehdä maalaukseensa vain muutamia vetoja sen sijaan, että se kylvettäisiin täyteen yksityiskohtia ja värejä.

Nykyään moni suomalainen arvostaa simppeliyttä lisäksi myös sisustuksessaan. Uudenaikaisissa ja tyylikkäissä kodeissa on paljon tilaa ja käytössä lähinnä yksinkertaisia sisustuselementtejä. Väreinäkin suositaan lähinnä mustaa ja valkoista. Toista oli vaikkapa 1980-luvulla, jolloin valtaosa vapaasta tilasta täytettiin kirjahyllyillä ja milloin milläkin mööpeleillä. Värimaailmat puolestaan tuppasivat olemaan nykystandardeilla tuomaroituna lähes kaoottisenkin värikkäitä ja monimuotoisia.

Nykyinen tilan ja yksinkertaisuuden ihannointi on varmasti osiltaan peräisin teknologian ja juurikin netin kehityksestä. Siinä missä ennen ihmisillä oli talot täynnä valtavia kuvaputkitelevisioita sekä hyllyt pullollaan VHS-kasetteja ja cd-levyjä, nykyään televisiot ovat litteitä ja multimedia netissä. Jopa tupaten täyteen tungetut kirjahyllyt ovat poistuneet ja iso osa kirjoista siirtynyt näytöille. Jos kirjoja löytyy kotoa, satsataan niissä yleensä enemmän laatuun kuin määrään.

Kaiken kaikkiaan voisi sanoa, että teknologian kehitys on isoilta osin mahdollistanut yksinkertaisuuden saavuttamisen ja sitä kautta ihannoimisen. Tilaa on ainoastaan sellaisissa kodeissa, joissa on aidosti otettu kehityksen tuomat edut ja hyödyt vastaan.

Lopuksi

Netissä ja nykytaiteessa sekä suunnittelussa arvostetaan tänä päivänä varsin samankaltaisia asioita. Tuoreet taideteokset ovat simppeleitä, kodit täynnä tilaa ja verkkosivustot samaten riisutun minimalistisia. Isot ihmismassat suosivat helppoutta, ja sitä tarjoavat kaupat ja palvelut pääsevät kuorimaan kermat päältä.